سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشکده

بسم الله

سوژه امشب ( جمعه 18 رمضان المبارک ) برنامه ماه عسل جوانک حافظ قرآنی بود از پاکستان که البته به گفته خودش از 5 سالگی به ایران آمده بود . اینکه برنامه سطحی و مبتذلی مثل ماه عسل به سوژه حفظ قرآن بپردازد در نگاه اول هم اعجاب برانگیز است و هم خوشحال کننده هرچند این نگاه اول دیری نمی پاید و مشخص می شود متاسفانه و همانطور که از ماهیت اینگونه شوهای تلویزیونی بر می آید اینبار نیز سوژه ( هر چه میخواهد باشد ) جز دست آویزی برای جذب مخاطب چیز دیگری نیست و در این میان قرآن نیز به وسیله ی بازی مجری برنامه تبدیل می شود .

*****

حفظ قرآن فی نفسه و برای فهم و تدبر بهتر در آیات کلام الله ارزشمند و گاهاً ضروری نیز هست اما سوء استفاده از قرآن و ابزار ساختن آن برای پرکردن وقت جنگ های شادی و تفریح و متعجب ساختن خلق الله با آن نه تنها ارزش نیست که ضد ارزش است !

اینکه بتوانیم قرآن را وارونه ، ضربدری !! و با سرعت بالا بخوانیم واجد کدام ارزش دینی ست ؟

کجای روایات معصومین و کلام اولیاء الله توصیه به برگزاری جشن های سخیفی (از آن دست که تصاویرش در میان پرده های ماه عسل نمایش داده شد )کرده است  ؟

چرا وقتی خود این حافظ ضربدری قرآن هم نمیداند به چه علت اینطور قرآن را حفظ کرده است و حکمت اینگونه خواندن کلام الله چیست جز آنکه وسیله تفنن مشتی عوام الناس شده است ، ما ذوق مرگ می شویم و به به و چه چه می کنیم که ببینید اعجاز قرآن را ؟ وای بر ما اگر اعجاز این است ! و یعنی اگر تورات و انجیل و هر کتاب منزل و غیر آن را ( و حتی یک رمان مثلاً ! ) اینگونه حفظ شود آن وقت صاحب کتاب معجزه کرده است !؟

*****

البته پاسخ سوال های فوق به نظر حقیر روشن است ، و آنهم اینکه اساساً هر امری در نسبت با اینگونه برنامه ها ( اگر اجازه بدهید بگویم تلویزیون ) شکلی مبتذل ، سطحی ، عامه پسند و غفلت زا می یابد و قرآن و غیر آن نیز از این قاعده مستثنی نیست !

ساختمان رسانه ی مدرن پذیرای مفاهیم متعالی نیست و اگر هم بخواهد به امر مقدسی همچون قرآن عظیم بپردازد جز با تقلیل جوهر ملکوتی آن به سوژه ی تلویزیونی ( و در دیگر رسانه ها با تعابیر دیگر ) موفق به این امر نخواهد شد . همین !

*****

پ .ن : صدا و سیما امسال بدتر از همیشه به برنامه سازی برای ماه رمضان پرداخته است ! بدتر که می گویم هم از جهت تکنیک است و هم خصوصاً از باب محتوی !

گاهی آنقدر عصبانی می شوم که می خواهم تلویزیون را پرت کنم بیرون ! چی میشد صدا و سیما اصلاً کاری به دین نداشت و راه خودش را می رفت ؟ فکر نمیکنید اینطور پرداختن به دین از نپرداختن بسی بیشتر مفید باشد ؟

مخلص کلام : و علی الاسلام السلام وقتی تلویزیون چی ها متولی دین شوند ... و مگر نشده اند ...


[ شنبه 90/5/29 ] [ 1:47 صبح ] [ دازاین ]
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : دازاین[181]
نویسندگان وبلاگ :
کودکی به خط سالهای هزار و سیصد و انار
کودکی به خط سالهای هزار و سیصد و انار (@)[7]


قوى باشید، احساس ضعف نکنید، به خدا متکى باشید، «اشدّاء على الکفّار رحماء بینهم» باشید، و اگر با هم بودید، هیچ‌کس نمى‌تواند به شما آسیبى برسان ! وصایای امام خمینی در بیمارستان به امام خامنه ای ...
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 245156