سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشکده

شایستگان آنانند که قلبشان را عشق تا آنجا انباشته است

که ترس از مرگ جایی برای ماندن ندارد،

شایستگان،

جاودانانند،

حکمرانان جزایر سرسبز اقیانوس بی انتهای نور نور

که پرتوی از آن همه کهکشانهای آسمان دوم را روشنی بخشیده است ...

به پاس هجدهمین سال زندگی سید مرتضی در آسمان

 


[ چهارشنبه 90/1/31 ] [ 4:59 عصر ] [ دازاین ]

(این یادداشت در اصل سرمقاله چهاردهمین شماره هفته نامه سوزنبان است )

شنیده اید که میگویند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ، حکایت ما و سینما هم همین است !

الان که دارید این یادداشت را مطالعه می فرمائید بیش از سی و دو سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد و مطمئنم شما نیز همانند حقیر هر وقت بحث سینما و تلویزیون شده است با جملاتی از این قبیل مواجه شده اید :

- چرا سینما همیشه در برابر انقلاب ساز مخالف می زند ؟

- چرا جو حاکم بر آثار سینمایی حتی با اولیات شرع مقدس نیز منافات دارد ؟

- جریانی مافیایی در سینما وجود دارد که نمی گذارد این رسانه در خدمت آرمانهای اسلامی قرار بگیرد !

- مقصر اصلی مسئولین فرهنگی هستند !

- ...

- و بالاخره چه میخواستیم و چه شد ...

این آخری حکایتگر استیصالیست که هم گریبانگیر مسئولین و مدیران فرهنگی و سینمایی ست و هم نخبگان و اقشار مذهبی .

استیصالی که هر چه میگذرد به سمت نحوی ناامیدی از وصول به آرمانها و پس از آن بیخیالی و تن در دادن به وضعیت موجود می گردد . ( وضعیت برنامه های نوروزی امسال تلویزیون و جشنواره فیلم فجر موید همین معناست !)

البته بعضی فوراً با غر زدن و ناله کردن از وضع موجود تمام تقصیرات را به گردن مسئولین می اندازند و در واقع راه فراری برای سلب تکلیف از خودشان پیدا می کنند غافل از اینکه بسیاری از همین مدیران فرهنگی پیش از آنکه مدیر شوند در نشریات و مطبوعات همین مطالب را حتی شاید خیلی بهتر از آنها بیان می کرده اند ( برای این داستان نیز شاهد مثال فراوان است !) اما به عمل کار براید به سخن دانی نیست !

اما حقیقت از منظر نگارنده آنست که سینما نیز مانند هر ظرفی برای مظروفی ساخته شده است و برای غیر آن غیر قابل استفاده است و یا در صورت استفاده نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد .

برای فهم بهتر فرض کنید بخواهید روی یک آبکش نیمرو درست کنید ! چه اتفاقی خواهد افتاد ؟!

سینما همان آبکشی است که در جهت پاسخگویی به نیازهایی خاص و در بستر فرهنگی خاصی و از دل تاریخی خاص و در جهتی خاص تکامل یافته است و به هیچ وجه ابزار مناسبی برای نیمروی اعتقادات و آرمانهای ما نیست !

فکر میکنم آنقدر منظورم واضح است که توضیح بیشتر بی احترامی به مخاطب خواهد بود مضافاً به اینکه تجربه تاریخ فیلمسازی نه فقط در ایران ( هرچند مصداق اتمش مملکت خودمان است) بلکه در تمامیت آن موید همین ادعاست !

البته باید متوجه باشیم که این مطلب منتهی به تعطیلی سینماها و رها کردن جریان سینما نیست بلکه بایستی با فهم عمیق و دقیق ماهیت این رسانه و گنجایش هایش سعی کنیم در جهت انتقال مفاهیم دینی و انقلابیمان همانقدر از سینما انتظار داشته باشیم که به حق و به جاست !

واضح است که معدود آثار سینمایی قابل قبول سینمای ایران نه تنها هیچکدام مثال نقض این ادعا نیست بلکه بالعکس شواهد مثال های بسیار عالی میباشد از فهم صحیح سینما و همچنین فهم معانی مدنظر و تطبیق این دو به نحوی که نه در دام شعارزدگی معمول فیلم های ارزشی بیفتد و نه دچار پیچیده نمایی غالب فیلم های به اصطلاح معناگرا و آوانگارد شود . که اولی باور پذیر و تاثیر گذار نیست و دومی بی جذابیت و بی مخاطب است و تازه این در صورتی است که کارگردان روشنفکر آن فهم درستی از دین و انقلاب داشته باشد !

بحث پیرامون ماهیت سینما و ظرفیت های آن و همچنین بحث های مصداقی را به وقتی دیگر موکول میکنم ، اما همینقدر بگویم قبری که بر سر آن نشسته و فاتحه میخوانید خالیست ...


[ دوشنبه 90/1/29 ] [ 2:48 صبح ] [ دازاین ]

بسم الله

شماره چهاردهم سوزنبان منتشر شد !

شامل :

- از جان سینما چه میخواهید ؟

- 110 قدم آنسوتر از دیکتاتوری

- پائولو کوئیلو مذهب تولرانس

- اخراجی هایی که میتوانستند معراجی شوند

- دهنمکی در سه پلان

- اخراجی هایی که افراطی میشوند

- کورنگ های قبیله من

- از پس صورتک ها

 ...


[ سه شنبه 90/1/23 ] [ 3:57 عصر ] [ دازاین ]

بسم الله

سلام

چند روزی میشود از سفر جنوب برگشتیم .

سفر خوبی بود.

جدای از اینکه تجربه ی بسیار خوبی بود خوشحالیم از این است که دسترسی به تلویزیونی جمهوری اسلامی !!!! نداشتم تا از فیض برنامه های مفیدش بهره مند بشوم !

حقاً و انصافاً عزت خان ضرغامی با سرعت هرچه تمام تر در حال نزدیک شدن به مدل مطلوب تلویزیون انقلاب اسلامیست ! باور ندارید یک نگاهی لطفا به برنامه های نوروزی بکنید تا از این توهمات کودکانه تان بیرون بیایید !

ببخشید یعنی شما معتقید برنامه ی فاخر رکورد بیشتر وسیله ی تفنن و غفلت و ابتذال بوده است ؟!! واقعاً که کورید و نمیبیند این برنامه چقدر در عمق بخشی به مولفه های انسان انقلاب اسلامی در روح و جان مردم ما تاثیر داشته !

خواهش میکنم دهان باز نکنید و نگوئید که به اصطلاح مستند ذره بین محصول کوته فکری ، سطحی بینی و احمق انگاری مخاطب در اذهان مغشوش مدیران انقلابی رسانه ملی ست ! شماها انگار عادت کرده اید به تولیدات مفید و فاخر تلویزیون ایراد بگیرید ! چرا فکر میکنید تله شوی سخیف کی هستی ؟ یک کپی برداری مبتذل و کودکانه از برنامه های ماهواره ایست ؟

من نمیدانم کدام متفکری با کدام عقلی میگوید که با بودن این رسانه دیگر نیازی به فارسی وان و بی بی سی فارسی و پارس تی وی و ... نیست !

آقاجان مگر شما نمیدانید تعداد کثیری از حضرات معمم حوزه های علمیه با تکیه زدن به صندلی مشاورت و معاونت رسانه ی ملی ضامن صحت تولیدات آن هستند ؟

آخر چرا فکر میکنید که تاثیر فیلم های هالیوودی پخش شده از تلویزیون با دوبله آنهم در بهترین ساعات و ایام به مراتب بیشتر از دی وی دی های زیرنویسی آنها در خیابان هاست ؟ پس سانسور را برای چه وقت درست کرده اند ؟ ما که آمدیم و آن جای مخدرات فرنگی را پوشاندیم دیگر چرا فریاد وا اسلاما سر میدهید ؟

خیالتان راحت باشد که عزت خان ضرغامی و دار و دسته شان با فهم عمیقشان از رسانه و انقلاب بیخود بی جهت جوهر برنامه هایی مثل دیروز امروز فردا را نکشیدند تا احیاناً به احدی برنخورد و به جایش رکورد و ذره بین پخش نکردند تا خلق الله در غفلت دلقک بازی هایشان فرو روند و نپرسند بحرین و لیبی و یمن را برای چه دارند شخم می زنند ...

بگذریم ...

تلویزیون ما هرچه پیش می رود از مسیر حقیقی خویش دورتر میشود و کاش دورتر میشد با تیشه به جان ریشه های انقلاب نمی افتد ، کاش هنوز هم صدای گرم سید مرتضی آوینی ها از صدا و سیمای ما شنیده میشد ، کاش هیچوقت این نوروز نمی آمد ...

والسلام .


[ جمعه 90/1/19 ] [ 6:49 عصر ] [ دازاین ]
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : دازاین[181]
نویسندگان وبلاگ :
کودکی به خط سالهای هزار و سیصد و انار
کودکی به خط سالهای هزار و سیصد و انار (@)[7]


قوى باشید، احساس ضعف نکنید، به خدا متکى باشید، «اشدّاء على الکفّار رحماء بینهم» باشید، و اگر با هم بودید، هیچ‌کس نمى‌تواند به شما آسیبى برسان ! وصایای امام خمینی در بیمارستان به امام خامنه ای ...
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 244642