سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشکده

بسم الله الخالق

سلام...

چند وقت پیش یکی از دوستان DVD فیلمی رو به من داد به اسم (بابل) و البته از اون بسیار تعریف کرد...

الان قصدم نقد سینمایی یا تحلیل بازی هنر پیشگان نیست یا موضوعاتی از این قبیل که صد البته نه در تخصص منه و نه نیازی به گفتنش هست .

اگه میخواید راجع به چیزایی که گفتم نمی خوام راجع بهشون حرف بزنم اطلاع پیدا کنید می تونید به راحتی به سایت ها و مجله های سینمایی سر بزنید و هزاران خط مقاله و نقد راجع به این فیلم هالیوودی بخونید .

و اما اون چیزی که الان می خوام بنویسم بیشتر احساسه خودمه بعد از دیدن فیلم و نه یک نقد یا تفسیر سیاسی یا اجتماعی .

برای ورود به فضای فیلم ناگزیرم که خلاصه ی کوتاهی از داستانه فیلمو بگم :

داستان در چهار کشور به طور همزمان اتفاق می افته که سیر حوادث چهار داستان رو به هم متصل و مربوط میکنه . یک زن و مرد آمریکایی به عنوان توریست به مراکش رفتن و بچه هاشون رو به یک دایه ی مکزیکی در آمریکا سپردن و در همین حال در مراکش زن آمریکایی بر اثر اشتباه یه پسر بچه ی چوپانه مراکشی مرود اصابت گلوله قرار میگیره و زخمی میشه که اسلحه ی چوپان از طرف یک توریست ژاپنی قبلا به یک مراکشی هدیه شده و ... بقیه جزئیات رو لابه لای مطالب بعدی متوجه میشید و البته می تونید خودتون داستان رو در سایت های دیگه ببینید .

و اما احساس من بعد از دیدن فیلم یه بهته همراه با تنفر بود از نظان حاکم بر جهانی که در اون زندگی میکنم ، جهانی که به ابر قدرت ! های ساکن در خودش اجازه میده فرهنگ ، اخلاق و همه چیزه بقیه ساکنان این کره خاکی رو به راحتی خرودن یک لیوان آب به سخره بگیرن و لجن مال کنن ! هرچند به اعتقاد خیلی ها از جمله خیلی از منتقدین سینمایی هدف فیلم نشون دادن تفاوت های فرهنگیه و البته بعضی فیلمرو ضد آمریکایی ! هم دونستن اما من در تحلیل فیلم ها بیش از اونکه به پارامترهای کلاسیک در نقد توجه داشته باشم به تاثیر فیلم بر روح و ناخودآگاهه خودم و بیننده معتقدم ، بماند !

و بعضی از نکاتی که بنظرم باعث بوجود اومدن اون احساس میشد اینان :

- خانواده ی چوپالن مراکشی از نظر وضع مالی بی نهایت در سطح پایینی بسر می برن و تصویر ارائه شده از مردم مراکش فقط یک عبارت رو به ذهن متبادر میکنه ، بدویت ! این رو مقایسه کنید با وضعیت خانواده ی آمریکایی

- نکته مهم اینه که چون مردم مراکش مسلمان و عرب هستن و در فیلم هم به اسلام مراکشی ها تصریح شده و همیشه در سینمای هالیوود عربیت مترادف با اسلام هست خودتون پیدا کنید پرتغال فروش را !

- خواهر و برادر مراکشی هر دو گرفتار انحرافات جنسی هستن و پدر خانواده هم بعد از اطلاع از این امر برخورد بسیار شدید و غیر منطقی با اونها داره

- در روستاهای مراکش هیچگونه امکانات اولیه پزشکی وجود نداره و همه چیز در چند صد سال قبل میگذره و مراکشی ها سعی میکنن با توسل به خرافات زن آمریکایی رو درمان کنن ! طبیعتا میدونین منظور از خرافات چیه دیگه

- پلیس مراکش یه نیروی به شدت خشنه و برای تحقیق و استنطاق هیچ راهی جز خشونت و درگیری فیزیکی بلد نیست ، ضمن این که به راحتی به یه بچه ی 10-12 ساله شلیک میکنه و خوب شما اینقدر زرنگ هستید که این نیروی پلیس رو با نیروی پلیسه دیگه ی فیلم یعنی پلیس آمریکا مقایسه بکنید !

- پسر بچه ی مراکشی به راحتی به سمت پلیس شلیک میکنه و یه مامورو میکشه علاوه بر اونکه در ابتدای فیلم هم به قصد تفنن به سمت اتوبوس توریستها شلیک میکنه ! حالا شما باشید بین این بچه و بچه های مودب و آرام و خوشگل آمریکایی کدومو انتخاب میکنید ؟

- پسر بچه ی مراکشی که دچار انحرافه و به پدرش هم دروغ میگه تیر اندازه خیلی خوبه ای و پدر هم آشکارا در مقابل برادر بزرگتر به اون بیشتر توجه میکنه !

- وضعیت اقتصادی مردم مکزیک هم با اینکه از مراکشی ها بهتر اما در مقایسه با آمریکا خوب... !

- مکزیکی های ساکن آمریکا هیچ کمکی به دایه ی بچه ها نمیکنن و حتی خواهر زاده ی(اگر اشتباه نکنم) اون وقتی خودش در خطره بچه ها و خالشو وسط بیابون تنها میذاره و در میره ! حالا از اون طرف تقلای شوهر آمریکایی برای نجات همسرش و بی تفاوتی پدر ژاپنی به دخترشو با هم مقایسه کنید .

- برای مابقی اون چه کارگردان از مکزیک به تصویر کشیده توجه کنید به صحنه های شلیک گلوله در عروسی ، رانندگی در حالت مستی توسط جوان مکزیکی و سر بریدن مرغ با اون وضعیت دلخراش جلوی پسر بچه ی آمرکایی . تو خود حدیث مفصل بخوان ...

- دختر ژاپنیه فیلم هم که مشکلش واضحه و نیاز به گفتن نداره !

- پسر های ژاپنیه فیلم یا اصلا به دختر به علت کر و لال بودنش توجهی نمی کنن یا اگر هم اینکارو میکنن به قصد سوء استفاده است .

- پدره دختره کرو لال به علت مشغله وقت زیادی برای دختر نداره و تنهایی به دختر فشار میاره .

- مادر دختر فیلم خودکشی کرده !

- دختر برای ارضای نیاز خودش حاضری به هرکاری حتی برهنه شدن در برابر افسر پلیس دست بزنه !!!

- ناگفته نماند و البته در نقدهای دیگه نمونده که فیلم طعنه ها و انتقادهایی هم نسبت به مردم و سیستم حاکم بر آمریکا و رسانه ها هم داره که خوب در برابر انبوه تاثیر این صحنه و کدها واقعا ناچیزه !

نکته ای که باید به اون توجه کنید تا سریعا نسبت به نظر من موضع نگیید اینه که این صحنه ها و وضعیت ها رو جدای از هم یا فقط صحنه های فیلم ندونید بلکه تمام اینها کد ها و نمادهایی هستن که چخ خودآگاه و چه ناخودآگاه تاثیر خودشون رو بر مخاطب میزارن چه بخواید و چه نخواید !

دوباره تکرار کنم که این فقط احساسم نسبت به این ساخته ی سینمایی بود و صد البته نیازمند نقطه نظرات شما ...

یا علی

والسلام علی من التبع الهدی


[ سه شنبه 87/8/7 ] [ 1:35 صبح ] [ دازاین ]
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : دازاین[181]
نویسندگان وبلاگ :
کودکی به خط سالهای هزار و سیصد و انار
کودکی به خط سالهای هزار و سیصد و انار (@)[7]


قوى باشید، احساس ضعف نکنید، به خدا متکى باشید، «اشدّاء على الکفّار رحماء بینهم» باشید، و اگر با هم بودید، هیچ‌کس نمى‌تواند به شما آسیبى برسان ! وصایای امام خمینی در بیمارستان به امام خامنه ای ...
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 59
کل بازدیدها: 245328