بسم الله
- گفت : حسین (علیه السلام) را کشتند چون به یزید رای نداد !
- گفت : " کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا " و اگر حسینی نبودی یزیدی هستی ! راهی این میانه نیست !
- پرسیدم : در این هیاهوی رنگین انتخاباتی که هر روز گروهی با رنگی تازه عالمانه و جاهلانه از این و آن حمایت میکنند و بی هیچ ابایی درست و نادرست هرچه ناپسند را به دیگری نسبت میدهند چگونه طریق صلاح را برگزینیم و رایمان را به صندوق کسی بریزیم که فردای روز محاسبه از پس پاسخ به چرایی آن براییم ؟
- گفت : هر امری در باطن خود نسبتی با حقیقت دین دارد 1 و ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیست ، پس هرکه خود را لایق احراز این پست میداند باید به تعریف نسبت خود و حامیانش با دین بپردازد .
- پرسیدم : دین که همه چیز نیست ،تکلیف آزادی ،عقل ، توسعه ، کرامت انسانی و ... چه میشود ؟ اینها در نگاه برخی اگر از دین مهم تر نباشند هم پای آنند ! 2
- گفت : دین همه چیز است ! و اگر آزادی ،عقل ،توسعه (چه اقتصادی و چه سیاسیش) ، کرامت انسانی و ... چیزی خارج از دین دارند ما را با آنها کاری نیست ! که دین خاتم واجد تمام وجوه مادی و معنوی حیات آدمیست و اگر نقصی در آن میبود که میبایست مثلا بواسطه ی جامعه مدنی برطرف شود ، جعل عنوان خاتمییت بر آن کاری عبث مینمود .
- پرسیدم : مگر دین راجع به انتخابات ریاست جمهوری هم سخنی دارد تا ما امروز آنرا محک گزینشمان کنیم ؟
- گفت : مگر چیزی هم هست که دین از آن حرفی به میان نیاورده باشد ؟ منتهی " حقیقت دین را باید نه در عوالم انتزاعی که در وجود انسانهایی جست که به خلیفه اللهی مبعوث شده اند . فصل الخطاب با انسان کامل است ولاغیر " 3
- پرسیدم : کجا مرام نامه ی انسان کامل را برای حکومت داری میتوان یافت ؟ کجا صفات حاکمان را بیان کرده اند ؟
- گفت : عمل آنها و آنچه از خود بر جای نهاده اند میزان ماست ! هر چند بواسطه ی ظلمی که بشر از ابتدای هبوط خویش بر این کره ی ارض بر خود روا داشته کم تر فرصتی برای حکومت اولیاءالله فراهم بوده اما همان اندک نیز برای روشن نمودن صراط مستقیم کافیست .
- و بعد از انبیاء گفت که با مستضعفان می نشستند و از ثروتمندان کناره میگرفتند ! از عدالت خواهی گفت و خونهایی که برای برپایی آن بر زمین ریخته شده است از اینکه هرکس برای عدالت قیام کند سیلی میخورد 4 پس بنگر که امروز از آمدن کدامیک ثروتنمدان و اغنیاء آزرده میشوند و از نیامدنش شادمان !
- و از علی (علیه السلام) گفت از علی : " ... و کسی که در تقسیم بیت المال عدالت ندارد ،لیاقت رهبری بر مسلمین را ندارد زیرا در اموال و ثروت آنان حیف و میل میکند و گروهی را بر گروه دیگر مقدم میدارد و همچنین آنکس که سنت پیامبر را ضایع می کند زیرا که امت اسلامی را به هلاکت می کشاند "5 ، " همانا پیامبر بر روی زمین مینشست و غذا میخورد و همچون بردگان می زیست و کاخ های مجلل نمیساخت تا جهان را ترک گفت "6 " ای مردم سزاوارترین اشخاص به خلافت آن کسی است که در تحقق حکومت نیرومند تر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد ... "7 ، " با مردم فروتن باش (خطاب به مالک اشتر) ، نرمخو و مهربان باش ، گشاده رو خندان باش . در نگاه هایت ، در نیم نگاه و خیره شدن به مردم به تساوی رفتار کن تا بزرگان بر تو طمع نکنند و ناتوان ها بر عدالت تو مایوس نگردند ."8 ، آگاه باشید ! امام شما از دنیای خود به دو جامه ی فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است ."9
- و گفت : شدت عدالت علی(علیه السلام) سبب شهادت او شد !
- گفت : زبان بلایی ست اگر مهار تقوی نباشد .
- گفت : انصاف طریق عقلاست اگر چه امروز همه چیز در چنگال هوای نفس اسیر است .
- و امروز منم و صحنه ی پر از جنجال ادعاها و شعارها، ولی خیالی آسوده حال که علی(علیه السلام) محک ماست، دیگر چه باک از سوال و جواب ؟! فقط یادمان نرود که هم او فرمود : " داوری با گمان بر افراد مورد اطمینان ، دور از عدالت است ."
و السلام علی من التبع الهدی
پی نوشت ها:
1. شهید سید مرتضی آوینی
2. عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، 16/6/78 : در تعارض تکالیف دینی و حقوق بشر، حقوق بشر مقدم است؛ متأسفانه فقهای ما اطلاعات برون دینی ندارند و متوجه این نکات نیستند. موارد مشابه با این اظهار نظر در اقوال روشنفکران بسیار زیاد است .
3. شهید سید مرتضی آوینی
4. حضرت امام خمینی (قدس سره شریف)
5. کتاب شریف نهج البلاغه - خطبه 131
6. همان - خطبه 16
7. همان - خطبه 172
8. همان - نامه 26
9. همان - نامه 45
10. همان - حکمت 210